درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه مربوط به پرسش های پنجگانه سواد رسانه ای است. دانش آموزان عزیز پایه دهم باید مهارت پاسخ گویی به این پنج سوال اساسی برای هر محتوای رسانه ای را کسب کنند.

10

درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

در این درس به این نکته پرداخته می شود که چگونه از مخاطب منفعل تبدیل به مخاطب فعال شویم.

صوت تکمیلی درس سوم

سواد رسانه ای اصرار دارد که مخاطبان منفعل، فعال؛ مخاطبان فعال، هوشمند و حتی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان خلاق شوند.

🎯 آموزش رایگان برای نوجوون های دوستداشتنی ❤️

💎 برای شروع کسب درآمد حلال اینترنتی
⏰ و استفاده از وقت و انرژی نوجوونی

۱۴ تا دوره آموزشی مختلف رایگان از طراحی سایت و ساخت اپ موبایل و فتوشاپ و طراحی انیمیشن گرفته تا ورد و پاروپوینت و اکسل و … 🤩

✅ فقط کافیه: انتخاب کنید، برنامه ریزی کنید و محکم شروع کنید 😍

🤓 یادتون باشه تعطیلات عید بهترین زمان برای شروع یادگیری یه تخصص جذاب و باحاله، از دستش ندید 😉

🌹 والدین دوستداشتنی هم خیالشون راحت باشه، اینجا همه چیز سالمه 👌

👈 برای شروع آموزش های رایگان و ساختن آینده قشنگتون اینجا رو کلیک کنید … 👉

مخاطب فعال به کسی گفته می شود که در هنگام مواجهه با تولیدات رسانه ای ۵ سوال اصلی و کلیدی از خود بپرسد و در پی یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات باشد.
از این سوالات تحت عنوان پنج پرسش اصلی سواد رسانه ای نام برده می شود.
برای دریافت فایل PDF کل کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلیک کنید.
کلیک کنید

شش عنصر کلان ارتباطی

یاکوبسن در نظریه خود شش عنصر کلان ارتباطی را چنین معرّفی می‌کند: فرستنده، پیام، رمزگان، تماس، بافت و گیرنده.

۱- فرستنده: فرستنده فاعلی اندیشمند و طراح ارتباط است که می‌تواند پیامی‌معنادار را برای گیرنده یا گیرندگانی معیّن و یا نامعیّن ارسال کند. فرستنده در برخی موارد – و از جمله در مورد فیلم – از گروهی از متخصصان در رشته‌های فنی و هنری مختلف تشکیل شده است. به همین خاطر گاهی اینکه فرستنده پیام را چه کسی در نظر می‌گیریم خود به مسئله‌ای پیچیده تبدیل می‌شود. به‌ویژه در مورد ارتباط از طریق رسانه‌های جمعی گاهی حتّی می‌توان سرمایه‌گذار و سفارش‌دهنده را نیز به‌عنوان فرستنده پیام در نظر گرفت.

۲- پیام: پیام متناظر با قصد و نیّتی است که متن به منظور انتقال یافتن آن از فرستنده به گیرنده تنظیم شده است. این پیام متناسب با مقتضیات مادّی و فنّی یک رسانه بخصوص، در چارچوب زمینه‌های زیباشناختی و بیانی نوع متن رسانه‌ای نگارش می‌شود.

۳- تماس (رسانه): متن تابع محدودیتی کلّی است که «تماس» بر برقراری ارتباط تحمیل می‌کند. پیام باید دریافت شود و کنش دریافت به شکل‌های متفاوت ممکن است. یاکوبسن این نکته را با مفهوم تماس روشن کرده است. … قطعه شعری می‌تواند همچون دستخط شاعر به دست ما برسد، یا آن را با صدای شاعر یا کسی دیگر بشنویم. این شعر می‌تواند در مجله‌ای یا کتابی چاپ شده باشد، یا همراه با موسیقی شنیده شود. هر یک از این اشکال متفاوت تماس حالت ویژه‌ای می‌آفریند که چه بسا دلالت معنایی شعر را دگرگون کند.

۴-رمزگان: متن از سوی دیگر در امر انتقال پیام، تابع رمزگان است. مفهوم «رمزگان»، ناظر به مجموعه رمزها و قراردادهای تألیف متن در رسانه‌های مختلف است. هر کدام از گونه‌های متون رسانه‌ای، از شعر و ادبیات داستانی گرفته، تا روزنامه، برنامه نمایشی تلویزیونی، فیلم سینمایی، بازی رایانه‌ای و… به‌تدریج و در طول تاریخ، به سلسله‌ای از رمزها و قراردادهای تولید مجهز شده‌اند که کار انتقال پیام به مخاطب از طریق پیروی کردن از این قواعد تسهیل می‌شود. در واقع رمزگان‌ها همچون دستور زبانی برای هر متن رسانه‌ای مشخّص قواعد پویایی برای نگارش و خوانش متون رسانه‌ای ایجاد می‌کنند. مؤلفان متون رسانه‌ای می‌کوشند با ایجاد ترکیب‌هایی تأثیرگذار از رمزگان‌های مختلف دخیل در هر متن رسانه‌ای، پیامی‌قابل رمزگشایی را به مخاطبان خود منتقل نمایند.

۵- بافت (فرهنگ): عنصر پنجم نظریه یاکوبسن بافت یا زمینه است. هر متن رسانه‌ای، در بافت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خاصی تولید می‌شود و اغلب در بافت دیگری توسط گیرندگان، دریافت می‌شود.

۶- گیرنده (مخاطب): آخرین عنصر نظریه ارتباط که علّت تامّه برقراری ارتباط محسوب می‌شود، گیرنده یا مخاطب است. او علاوه بر اینکه می‌تواند پیام ارتباط‌گر را از طریق رمزگشایی متن رسانه‌ای دریابد، ویژگی‌های فردی- روانشناختی، فرهنگی و تاریخی دارد که همه آنها بر فهم او از معنای متن و پیام مورد نظر فرستنده تأثیر می‌گذارد. توجّه به ویژگی‌های مخاطب در تحلیل هر امر ارتباطی، به‌ویژه در رویکردهای کیفی به مطالعه ارتباطات بسیار حائز اهمیّت است. در حقیقت در هر موقعیت ارتباطی، این مخاطب است که فرآیند ارتباط، انتقال پیام و خلق معنا را کامل می‌کند.

کلیپ آموزشی مرتبط با درس سوم

 

به علت کم حجم بودن فایل کم کیفیت شده.

پنج پرسش کلیدی

این پنج پرسش کلیدی در واقع از دل عناصر شش گانه ارتباطات استخراج شده اند.

  • فرستنده و هدف
  • چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ چرا این پیام استفاده شده است؟
  • پیام
  • چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟
  • رسانه و رمزگان
  • از چه قالب و فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟
  • گیرنده
  • چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت دریافت می کنند؟
  • فرهنگ
  • این پیام در چه بستر و فرهنگی تولید شده است؟

درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

 

مثال اول

لطفا سعی کنید ۵ پرسش را در مورد این تصویر پاسخ دهید.

در این تبلیغ، به صورت خلاقانه توانمندی یک چسب در کنار هم قرار دادن قطعات شکسته نشان داده می شود. جاذبه ای که این چسب بین دو طرف یک قطعه شکسته شده ایجاد می کند مثل نسبت بین گاو و پرچم قرمزرنگ دست گاوچران است!

با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این دو تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

۱ چه مفاهیم و موضوعاتی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل شده است؟

۲ چه کسی تولید کننده و مالک پیام است؟

۳ جامعه هدف این پوستر چه کسانی هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟

۴ چه سبک زندگی ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟

۵ آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟

 مثال دوم

این تبلیغ برای یک بانداژِ ضدآب است. همانطور که می بینید این بانداژ چنان در مقابل هجوم همه جانبه قطرات آب از شما مراقبت می کند که این ماهی در مقابل حمله ماهی های نوک تیز زنده می ماند.

با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این دو تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

۱ چه مفاهیم و موضوعاتی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل شده است؟

۲ چه کسی تولید کننده و مالک پیام است؟

۳ جامعه هدف این پوستر چه کسانی هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟

۴ چه سبک زندگی ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟

۵ آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟

** تمرین درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه

لطفا ۵ سوال اصلی سواد رسانه ای تصویر زیر را به همراه پاسخ های سوالات از طریق گزینه ارسال پاسخ در انتهای همین صفحه ارسال کنید.(نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی فراموش نشود)

نکته اول : القای بار منفی برای موبایل و اعتیاد به آن در کنار برند و لوگوی اپل و سامسونگ، بیشتر به ایجاد تصویر منفی نسبت به این دو برند منجر می شود. از این رو مخاطب فعال و هوشمند باید احتمالا تشخیص دهد که سازنده این اثر احتمالا از رقبای این دو شرکت بوده است.

نکته دوم: لفظ Samsung در این تصویر عمدا دقیق به کار برده نشده است. بلکه نوشته شده است SOMSANG . به نظر شما به چه دلیل؟ (اشاره: فرامتن قانونی و احتمال شکایت شرکت مذکور می تواند یک دلیل باشد. )

باآرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان.

 

🎯 آموزش رایگان برای نوجوون های دوستداشتنی ❤️

💎 برای شروع کسب درآمد حلال اینترنتی
⏰ و استفاده از وقت و انرژی نوجوونی

۱۴تا دوره آموزشی مختلف رایگان از طراحی سایت و ساخت اپ موبایل و فتوشاپ و طراحی انیمیشن گرفته تا ورد و پاروپوینت و اکسل و … 🤩

✅ فقط کافیه: انتخاب کنید، برنامه ریزی کنید و محکم شروع کنید 😍

🤓 یادتون باشه تعطیلات عید بهترین زمان برای شروع یادگیری یه تخصص جذاب و باحاله، از دستش ندید 😉

🌹 والدین دوستداشتنی هم خیالشون راحت باشه، اینجا همه چیز سالمه 👌

👈 برای شروع آموزش های رایگان و ساختن آینده قشنگتون اینجا رو کلیک کنید … 👉

کد خبر : 16406 ساعت خبر : ۱۱:۴۶ ق٫ظ

لینک کوتاه مطلب : https://najafabadnegar.ir/?p=16406

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظرات
  1. محمد مهدی احمدی دهم تجربی علامه مفید می گوید

    ۱-کسانی که از گوشی با برند سامسونگ یا اپل استفاده کنند به این دوسر دچار میشوند .
    ۲-رقبای گوشی ساز .
    ۳-کسانی که از گوشی با برند سامسونگ یا اپل استفاده میکنند ارزش گوشی با این برند پایین بیاید و مردم دیگر این گوشی را نخرن و از گوشی با مارک های دیگر استفاده کنند .
    ۴-ارائه فرهنگ غربی.
    ۵-بله در مکان ما این پیام نشان گر عدم استفاده زیاد از گوشی چون اعتیاد آور است .

    **********
    سلام برای شروع خوب بود
    پاسخ های بقیه دوستانت رو حتما چک کن

  2. محمد جمشیدیان دهم ریاضی می گوید

    سوال اول:
    ۱-فرد مخالف پیشرفت فناوری
    ۲-رقیب شرکت های مورد نظر
    سوال دوم:
    ۱-بد بین کردن مردم نسبت به شرکت ها
    ۲-مخرب جلوه دادن فناوی ها
    سوال سوم:
    ۱-جلوه ی مغشوش تصویر
    ۲-به تصویر کشیدن آرم برند ها
    ۳-به تصویر کشیدن مردم در جلد مردگان متحرک
    سوال چهارم:
    ۱-افراد مخالف شرکت های مذکور
    ۲-افراد بدون دانش در زمینه فناوری ها
    ۳-افراد مخالف فناوری
    ۴-افرادی که از برند های مذکور استفاده می کنند
    سوال پنجم:
    ۱-داشتن سبک زندگی مدرن با فناوری (حذف)
    ۲-داشتن زندگی معتادانه با فناوری (ارائه)
    ۳-بد معرفی نمودن برند ها (ارائه)
    ۴-خوب جلوه دادن بقیه ی برند هایی که در تصویر نشان داده نشده اند (حذف)

    *********

    سلام
    خوب بود مخصوصا برای شروع
    فقط باید حواست باشه که داری به یک پرسش پاسخ میدی
    باید موارد رو طوری بیان کنی که در پاسخ به سوال ها باشه

  3. پویا موسویان رشته ریاضی دهم می گوید

    سوال اول:شرکتی که رقیب این دو شرکت است اما شرکت سازنده موبایل نیست چرا که در این عکس گوشی موبایل هم یک چیز مضر نشان داده شده است…!
    سوال دوم:اینکه استفاده از اینترنت و تکنولوژی زندگی هارا نابود میکند.
    سوال سوم:استفاده از رنگ های جذاب در بک‌گراند مثل قرمز///استفاده از انسان های زامبی مانند…!
    سوال چهارم:بیشتر آنها جوانان هستند چراکه میانگین استفاده از اینترنت و موبایل در جوانان بیشتر است و طراحی این عکس(استفاده از زامبی ها)به طوری است که میتواند جوانان را به خود جذب کند…!
    سوال پنجم:جایی که رغیب دو شرکت سامسونگ و اپل هست///فرهنگی که مدرنیته است و تکنولوژی بسیار زیاد در آن مکان کاربرد دارد…!

    ***************

    سلام برای شروع خوب بود

  4. ابوالفضل سلمانی ریاضی می گوید

    ۱-فرستنده و تولید کننده پیام کیست؟شرکت رقیب سامسونگ و اپل
    ۲-هدف این شرکت از این کار؟فروش بیشتر برند خودش
    ۳-از چه قالبی استفاده شده؟ترسناک و زامبی شکل
    ۴-مخاطبان این پیام چه کسانی هستند؟افرادی که بیشتر با این تکنولوژی سرو کار دارند مثلا جوانان
    ۵-این پیام برای چه بستر و فرهنگی تولید شده؟قشر هایی که با تکنولوژی روز پیش میروند و با تلفن همراه خود بیشتر سرو کار دارند

    *****

    سلام
    برای شروع خوب بود
    ولی یکم باید بیشتر دقت کنی سوال ۴ و ۵ مخصوصا چه تفاوتی می کنند؟

  5. یونس احمدی پایه دهم ریاضی فیزیک می گوید

    سوال یک : یکی از شرکت هایی که سازنده تلفن همراه مثل Huawei یا Asus یا Nexus و….(البته احتمال این هم وجود دارد که توسط افراد مخالف با فضای مجازی این را ساخته باشند)

    سوال دو : سبک زندگی به صورت مجازی و غیر واقعی که هیچ کس به دیگری اهمیت نمی دهد(دوری افراد از گوشی و فضای مجازی)

    سوال سه : گوشی ها و مارک های معروف مثل iphone و مارک Samsung که به صورت Somsang نوشته است و استفاده از مردگان مترحک

    سوال چهار : این پیام برای مردم جامعه هستند که بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی می کنند و این پیام نشانگر این است که مردم در آینده چگونه می شوند

    سوال پنج : کشور های غربی

    *****************
    سلام
    خوب بود
    برخی از موارد رو باید بیشتر دقت کنید
    مثلا سوال ۳ و ۵

  6. عیسی باستانی می گوید

    یک نکنته وجود داره که اول باید بگم
    ۱.این تصویر کامل نیست و کراپ(برش داده شده) شده .

    پاسخ به سوال اول:
    مستقیم:
    ۱.زیان آور بودن گوشی
    ۲.از بین بردن نسل انسان
    غیر مستقیم:
    ۱.با اینکه از زیان آور بودن گوشی آگاه هستین و روی در و دیوار شهر پُر از آگهی تبلیغات گوشی هست!
    ۲.گوشی مردم را گم راه نکرده .بلکه همه آنها را به یک سمت و سو برده است.
    سوال دوم:
    در نگاه اول میتوان گفت یک فرد که خیر خواه مردم است این کاریکاتور را طراحی کرده ولی با کمی تحقیق بیشتر متوجه میشویم که استیو کاتز، تصویرگر و انیماتور از لندن است که از میان کار با مک دونالد یا مطالعه هنرهای زیبا او دومی را انتخاب کرد. قبل از کار آزاد به صورت هنرمند مفهومی استوری بورد  فعالیت می کرده است. او فیلم ها و تصاویر زیادی ساخته که زندگی مدرن را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید جنون بشریت یک منبع بی پایان الهام است.
    پس ما در مورد این تصویر نمی توانیم بگوییم که این تصویر یک تبلیغ است.

    سوال سوم:
    جامعه‌ی هدف در این پوستر مردم کل جهان هستند چون به زودی با توجه به پیشرفت فناوری و اعتیاد مردم به گوشی
    مردم مانند زامبی ها میشوند و به دنبال گوشی هستند.
    دلیل ارسال این پیام این است که شاید مردم به خودشان بیایند و کمی از فناوری های جدید (مخصوصا گوشی های ساخت ۲۰۱۹به بعد)دوری کنند
    متن زیر نظر یکی از کاربران فضای مجازی در مورد طرح یکی از گوشی های سامسونگ است به نام galaxy X2:

    واقعا دیگه شورش رو در آوردید اخه مگه چقدر باید یه گوشی امکانات داشته باشه
    تازه به هیچی بَنده اگه از دستت بیفته باید دوبرابر پولشو بدی تعمیرش کنی.
    واقعا بعضی از گوشی های جدید دیگه واقعا فقط جیب شرکت ها رو پُر میکنه و مردم هم برای چشم و هم چشمی اون رو میخرند!

    سوال چهارم:
    سبک زندگی آینده نزدیک مردم در کشور های اروپایی.آسیای مرکزی.خاور میانه.آمریکای لاتین وسایر کشور هایی که فرهنگ سازی استفاده از گوشی انجام نشده.‌
    و اما افرادی هستند که حتی در این کشور ها فرهنگ استفاده را رعایت میکنند و به این موضوع اشاره نشده

    سوال پنجم:
    خیر
    الان در مکان هایی که اصلا گوشی ندارند پس توانایی در ک اینکه گوشی بتواند دنیا را نابود کند را ندارند.
    یا مثلا مکان هایی مانند کشور ژاپن که در مورد استفاده از گوشی فرهنگ سازی شده است.مردم به اندازه استفاده می کنند!

    ***********
    سلام
    خوب بودو البته مفصل
    اینکه تحلیل شده بحث کردین خوبه.

  7. حسین امامی دهم تجربی می گوید

    با سلام
    سوال ۱:چه کسی این پیام را تولید کرده؟ رقیب تجاری شرکت سامسونگ و اپل
    سوال ۲:چه پیامی را می خواهد به ما منتقل کند؟اینکه شرکت های اپل و سامسونگ بد هستند و کسانی که از محصولات این دو شرکت استفاده می کنند بیمار می شوند.
    سوال ۳:از چه قالب یا فنونی برای جلب توجه استفاده کرده اند؟از روش مستقیم و تخریب چهره رقیبان تجاری و با استفاده از افرادی به نام “زامبی”
    سوال ۴:این تبلیغ برای چه کسانی ساخته شده و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟برای افرادی که از محصولات این دو شرکت استفاده می کنند.
    سوال ۵:در چه بستر و فرهنگی تولید شده است؟
    در فرهنگ غربی که تکنولوژی پیشرفت بیشتری داشته و حجاب رعایت نمی شود.

    **************

    سلام خوب بود
    فقط سوال سه رو باید سرکلاس توضیح بدیم
    فنون جلب توجه چیست؟

  8. امیرحسین علیان کلاس دهم تجربی دبیرستان علامه مفید می گوید

    سوال اول :سازنده این پیام به احتمال زیاد یا یکی از رقبای این دو شرکت بوده است و یا اینکه یک نفر مخالف فضای مجازی بوده و این پیام را تولید کرده
    سوال دوم:پیام میخواهد به ما بفهماند که استفاده از تلفن همراه(مخصوصا اپل و سامسونگ)مانند یک ویروس به جان ما میافتد و نکته قابل توجه این است که برند هاوای در عکس وجود ندارد که خود میتوند سازنده پیام را معلوم کند.
    سوال سوم:این پیام در قالب یک عکس با انسان هایی که انگار به چیزی معتاد شده اند و ان چیز تلفن همراه است. همچنین در تصویر پس زمینه به دو برند اپل و سامسونگ اشاره شده است.
    سوال چهارم:برای کسانی که به زبان انگلیسی یا حتی برندهای موبایل اشنایی ندارند فقط معنی این را میدهد که تلفن همراه و فضای مجازی بسیار مخرب است. اما کسی که به ان اشنایی دارد متوجه نبود برند هاوای در بین برند ها میشود و به این فکر می افتد که ایا برند هاوایی اثار مخرب ندارد؟؟؟؟
    سوال پنجم:با توجه به پوشش و نوع نوشتار میتوان فهمید که برای کشور های انگلیسی زبان و کشورهایی که دارای فروش بیشتر در تلفن همراه است.

  9. پویا اشرفی کلاس دهم ریاضی می گوید

    سوال۱(کمپانی که دوئل هایزیادی بااین دو کمپانی اپل و سامسونگ داردمانند هاوایی یا شیامی)
    الف(هدف این کمپانی این که سعی کن گوشی های برند سامسونگ و اپل را اعتیاد اور و بد جلوه دهد)
    سوال۲(افرادی که در طول زندگی خودسعی میکنندگوشی های برند های سامسونگ و اپل رابخرند بعد از مدتی طولانی به این گوشی ها معتاد شده وتحرک کمتری خواهند داشت که مثل زامبی های متحرک میمانند که فقط حرکت میکنند)
    سوال۳(نشان دادن ارم این گوشی ها به شیوه های مختلف استفاده کردن از صفحه زیبا اما واقعی و به کاربردن زامبی ها )
    سوال۴(بیشتر افراد گیمر را زیر نظر میگیرند که بیشتر عمر خود را پای بازی با گوشی میگذرانند یا افرادی که در طول روز بیشتر با گوشی استفاده میکنند)
    سوال۵(بیشتر در کشور هایی که این دو برند فروش بالایی دارند کاربرد دارد که نشان دهنده اعتیاد زیاد به این گوشی هاس)

  10. یونس احمدی پایه دهم ریاضی فیزیک می گوید

    فرستنده : کسی است که خالق و طراح پیام است که می تواند پیامی معنا دار برای گیرنده یا گیرندگان ارسال کند. و اینکه فرستنده پیام ممکن است هر کسی باشد به عنوان مثال اگه یک گروه از هنرمندان این پیام یا ساخته باشند و بفرستند نمی توان تشخیص که چه کسی این پیام را فرستاده است

    پیام : پیام با قصد و نیت است که توسط فرستنده تهیه شده تا به دست گیرنده برسد و گیرنده پیام آن را درک کند. این پیام می تواند در قالب پیام فکری یا تبلیغات باشد یا آموزشی و … باشد که به صورت زیباشناختی و نوع متن نگارش می شود . و درک معانی حذف شده است. برای این کار درک دستور زبان و نحوه و نظام استعاری رسانه و مخصوصاً زبان بصری آن، نه تنها باعث می‌شود که ما در برابر این دستکاری رسانه ای کمتر آسیب پذیر باشیم، بلکه درک و بهره‌مندی ما را از رسانه در جایگاه یک «متن» طرّاحی شده افزایش می‌دهد.

    رسانه و رمزگان : برای جلب توجه از شعر ها و کلمات و رنگ و تحرک استفاده می کنند و هر چیزی که زیبا جلوه دهد مثلا : موسیقی خوفناک، ترس را افزایش می‌دهد. یا تصویر کلوزاپ تداعی گر صمیمیت است یا استفاده از رنگ های مختلف احساسات را نشان می دهد سیاه رنگ غم است یا سفید رنگ صلح است و …

    گیرنده : افرادی که پیام را از طرف فرستنده دریافت می کنند و بر اساس دریافت خود پیام را درک می کند

    فرهنگ : هر متن در بافت فرهنگی و تاریخی و اجتماعی خاصی تولید می شود و بعضی وقتا در فرهنگ دیگری دریافت می شود.