جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه ۱۳۹۸

به منظور انتقال تجربه و افزایش هماهنگی جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه در سال 1398 برگزار شد.

0

جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه ۱۳۹۸

به گزارش نجف آباد نگار به منظور انتقال تجربه و افزایش هماهنگی جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه سال ۱۳۹۸ در حوزه علمیه جامعه الامام المنتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف نجف آباد برگزار شد.

اولین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه اول

دوشنبه ۰۹/۱۰/۱۳۹۸

بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان به این شرح است:

نکات و تجربیات موفق :

۱-آقای کهراریان : اگر مباحثی که بین نماز مطرح می شود نظام مند باشد خیلی تاثیر گذار نیست ، بلکه مطلبی که مطرح میشود سلسله وار باشد. امسال در مدرسه از ابعاد دین بحث کردیم : عقاید ، احکام و اخلاق

استاد غلامی : با مخطاب ثابت نمیتوان اینگونه بحث کرد چون ممکن است مخاطب ثابت نداشته باشند.

آقای کهراریان :  به دوستان می آموزیم که این سوال کجای دین قرار دارد.

استاد غلامی : مشکلی که وجود دارد ، در بعضی مدارس عده ای می آیند و عده ای نمی آیند و کلاس بندی می کنند، دانش آموز کم است و را حل ، صحبت با مدیر و متقاعد کردن است.

جمال رحیمی : در مدرسه سما همین مشکل را داشتیم و کلاس بندی بود. راه حل ایجاد کلاس فوق برنامه بود. به نام ایجاد کلاس مهارت های زندگی هیچ وقت مدیر اجازه چنین کاری را نمی داد ، ولیبا مشورت چنین کاری انجام داده شد.

آقای کهراریان : باید گفته شود نباید به هر بهانه ای نماز را تعطیل کنید.

آقای رحیمی : من سوالاتی مطرح میکردم و هر چهارشنبه امتحان میگرفتیم به همین ترتیب جمعیت مدرسه روبه افزایش یافت.

آقای رحیمی : در مسابقات از احادیثی که در مدرسه است سوال می پرسیم.

استاد غلامی : حاج آقا حسناتی به مدیران بها می دهند ، باید با مدیر رفیق شد ، کار امام جماعت در نماز خانه مدرسه نیست ، در مدارس دخترانه نباید با مسئولین خشک بود.

آقای رحیمی : دبیر می گفت عزیزانی که امروز با من کلاس داشتند ۲۵% نمره اضافه کردم.

آريالای سلیمان : جایزه های کوچک و ارزان زیاد در مدرسه می دادیم.

تجربه های چهل حدیث

آقای کهراریان : هر هفته مسابقه میگذاشتیم و میگفتیم این تعداد را حفظ کنید.

آقای حیدری : احادیث را نه معنی و نه کامل می نوشتیم و بر عهده افراد می گذاشتیم.

استاد غلامی : در صبحگاه حدیث خوانده شود ، در کلاس حدیث خوانده شود ، در مدارس خوانده شود ، در نماز جماعت خوانده شود.

آقای کهراریان : باید ترغیب کننده باشیم.

دوشنبه ۱۶ /۱۰/۱۳۹۸

مواردی که می توان جهت تکریم و بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی استفاده نمود:

  • ایجاد دلنوشته برای شهید
  • نصب بنر و پوستر در امتحان
  • دعوت حاج آقای حسناتی و سخنران ویژه و مسولان آموزشو پرورش و ویژه برنامه
  • ایجاد دفتر دلنوشته های دانش آموزان
  • بررسی و افزایش سطح اطلاعات عمومی

 

اولین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه دوم

چهارشنبه ۱۱/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان به این شرح است:
نکات و تجربیات موفق:
۱-دراجرای چهل حدیث : با دانش آموزان در صبحگاه بحث داستان نویسی را توضیح می دهم و از دانش آموزان می خواهم با توجه به مفهوم حدیث اصول داستان نویسی : (کی ؟ کجا؟ چگونه؟ ) ، نهاد ها در داستان استفاده شود. نتیجه گرفتن درداستان ، گره انداختن ، داستان های کوتاه یا بلند ، رمان ، مقدمه ، گره ، نتیجه

۲-جایزه دانش آموزان باید در شان آنها باشد مثلا : کتاب ۱۰ هزارتومان
۳-راهکارهای به دست آوردن وقت بیشتر از وقت نمازخانه در مدرسه : هنرمندیها و تخصص هایمان
۴-دانش آموزان باید به اماما جماعت اعتماد کنند تا جذب شوند ، برای این جلب اعتماد در صبحگاه صبحت داشتن خوب است.
۵-در دفتر دبیران برویم و بنشینیم و چایی بخوریم ، رفیق شویم تا در نتیجه ارتباط برقرار شود.
۶-در مدارس پسرانه از درب نمارخانه یا مدرسه با پسران دست دادن

۷-صبحگاه خیلی خوب است برویم.
۸-با شنیدن صحبت وتکه های بچه ها و دبیران ،خودکنترلی داشتن و گذشت و حلم لازم است.
۹- در مدرسه اگر مضحکه دانش آموزان شدیم باید برویم.
۱۰- متانت واخلاق عملی لازمه رفتار امام جماعت در مدرسه است.
۱۱- کتاب من منم و تو تویی داستان های قشنگی دارد.
۱۲- در ارتباط با جنس مخالف چگونه برخورد داشته باشیم :
۱) با این نظر ، عقیده و نگاه که خواهران و مادران ما هستند.
۲) نگاه نکردن اشتباه است.
۳) نگاه مستقیم اشتباه است.
۴) یک نگاه کردن که اتهام امل بودن نزنند.

جلسه دوم جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه دوم

چهارشنبه ۱۸/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان به این شرح است:
مشکلات :
۱) وقت نماز کم است ( دو روز در هفته است و بقیه روزها برگزار نمی شود)
۲) نماز فوق العاده سریع هر چند مورد پسند دانش آموزان باشد ولی به مصلحت نیست.
۳) دبیرستان فروغ جهت احکام نماز در روزهای به دیگر آموزش پرورش استعلام نماید و پیشنهاد برگزاری ۵ روز شود.
چهل حدیث
۱) وقت ارائه کردن دیر است. زودتر آماده شود و به مدارس ارائه شود.
۲) از طریق مسئولین بالا دست این روند زیبای احادیث در کتاب های هدیه های آسمانی گنجانده شود.
۳) شیوه اجرای چهل حدیث مورد گفتگو و تاکید بیشتر شده است.
نکات
۱) هنرستان پارسا نیاز به امام جماعت جهت شب ها دارد(معاون پرورشی : آقای سپاهی.امام جماعت : حاج آقا محبی و آقای سپاهی ) ، در صورت امکان اول وقت یا اگر نشد وقت دوم هم اشکال ندارد. کل هنرستان حدود ۳۵۰ نفر جمعیت و ۴۰ الی ۵۰ شب خواب دارد.
۲) نمار خواندن سریع یا طولانی هر دو خوب نیست و نماز متوسط برای دانش آموزان مورد پسند و الگوی مناسبی است.

***

از این تاریخ به بعد جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه اول و دوم در یک زمان و مکان به صورت مشترک برگزار شد.

****

هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه
هم اندیشی امامان جماعت مدارس متوسطه

سومین جلسه هم اندیشی امام جماعات مدارس متوسط اول و دوم

دوشنبه ۲۳/۱۰/۱۳۹۸

نکات:

  • پذیرایی درجلسه ضروری است، تهیه شود.
  • کمبود وقت نماز در مدرسه ، ۲۰ دقیقه وقت را باید مدیریت کرد و از مدیریت مدرسه خواهان بود ، ۵ دقیقه اول وضو و آمدن به نمازخانه ، ۵ دقیقه صحبت ، ۱۰ دقیقه نماز ظهر و عصر
  • بعضی از دوستان نماز مسجد می خوانند و بعد به مدرسه می آیند با تغییرات اذان مشکل وقت دارند.
  • تقویم شمسی و قمری را کاملا می بینم و مناسبت روز را متذکر می شوم و راجع به آن اطلاعاتی بیان می کنم.
  • کتاب : یادت باشه ، عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم که سفارش حضرت آقا بود.
  • جایزه کتاب و پول ۱۰ هزارتومان می دهم ( آقای صادقی – مدرسه حضرت زهرا (امیرآباد))
  • پول را که میدهم می گویم خودتان کتاب بخرید و بیاورید.
  • کتاب را بخوانند و توضیح دهند و جایزه بگیرند ( دبیرستان دوره دوم)
  • هفته ای یک روز پخش کلیپ در نماز خانه داریم.(آقای صادقی)
  • مثلا هفته ای پدافند غیر عامل : پخش کلیپ فرانسه سال ۶۸ ویروس ایدز دا در ایران وارد کردند و هیچ عذر خواهی نکردند و الان مذاکر است رییس جمهور ایران و مسئولین فرانسه و به دانش آموزان تحقیق داده شد.
  • در کمبود وقت امام جماعت به خاطر تلاقی با نماز مسجد و کمتر وقت داشتن پیشنهاد شد که قبل آمدن امام در نماز خانه برنامه مثلا خواندن حدث ، مسابقه، خواندن مقاله ، بیان لطیفه با نظم و نظام درست و نتیجه بخش است و عملیاتی است.( قبل از شروع نماز تیم اجرای برنامه نمازخانه داشته باشیم)
  • برگه بنویسید دانش آموزان عزیز که: چرا نماز ؟ چرا حجاب ؟
  • رمان ( ملت عشق) در ایران ۹۰ با تجدید چاپ شده است ،اثرات مخربی دارد که خیلی دانش آموزان خوانده اند.
  • آقای صادقی فرمودند که : پارسال ۲.۵ میلیون جایزه به دانش آموزان دادم که همه توسط بانی فراهم شد ، البته دانش آموزان را درگیر نوشتن ،خواندن،نقد فیلم،مقاله نویسی،تهیه کلیپ می کردیم و جایزه می دادیم ، پولی هم که جایزه می دادیم می گفتیم که اگر کتاب بخرید و خلاصه اش کنید ، بیاورید و بخوانید و برای بچه ها توضیح دهید جایزه دریافت میکنید.
  • آقای صدقی : از وقت صبحگاه مدرسه ، کلاس ها ، نمازخانه ، جلسه اولیاء دانش آموزان استفاده می کنم و با آنها ارتباط دارم.
  • جلسه نقد فیلم می گذاریم.

 

چهارمین جلسه هم اندیشی امام جماعات مدارس متوسط اول و دوم

دوشنبه ۱۴/۱۱/۱۳۹۸

بعد از قرائت قرآن کریم مصوبات جلسه موارد زیر بود :

  • کم وقت داشتن امام جماعت مدرسه چکار کنیم؟

اقامه نماز جماعت اصل است و سفارش قرآنی است نه سخنرانی کردن ،حداقل به اقامه نماز جماعت بپردازیم.

به مدیر بگوییم که مدرسه در صورتی که می تواند امام جماعت  با تمام وقت جایگزینی کنیم.

  • اهمیت کار تبلیغی را باید برجسته کرد:

مشکل عدم حضور مبلغ در مدارس یا فضای تبلیغی را باید چاره اندیشی کرد.

در بعضی از مدارس یا مبلغ نداریم یا مبلغ توانمند نداریم.

پاسخ برای حل مشکل :

  • به مسئولین مدرسه یادآوری شود که برای این مساله فکر بیشتر شود، چاره اندیشی شود.
  • امتیاز خاص برای مثل نمره برای تبلیغ قرار داده شود.
  • برای حل این معزل نیاز به آیین نامه تبلیغی نیاز می باشد.
  • سه شنبه های مهدوی را مدرسه راه انداخته ایم . ( آقای محسن صادقی) توسط خود دانش آموزان برنامه های مهدوی مثل : سخنرانی ، پذیرایی ، اهداء هدیه و معرفی کتاب اجرا می شود.
  • آقای محسن صادقی : درنمایشگاه های ده فجر و غرفه های دانش آموزان ۲ ساعت و قت گذاشتم و بازدید کردم و پیشنهاداتی به دانش آموزان دادم اهمیت داشت.

انتهای پیام / ۱۳۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.