جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی ۱۳۹۸

به منظور انتقال تجربه و افزایش هماهنگی جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی در سال 1398 برگزار شد.

0

جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی ۱۳۹۸

به گزارش نجف آباد نگار به منظور انتقال تجربه و افزایش هماهنگی جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی سال ۱۳۹۸ در حوزه علمیه جامعه الامام المنتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف نجف آباد برگزار شد.

اولین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۷/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان از قرار زیر بود:
نکات و تجربیات موفق:
۱) احترام به اساتید و کارکنان مدرسه
۲) نظم و حضور به موقع در مدارس
۳) دیدگاه آقایان در مدارس دخترانه دیدگاه خواهرانه و مدرانه باشد
۴) در مدارس دخترانه ،آقایان به صورت متمرکز با یک شخص چشم تو چشم نشوند
۵) به بقیه کارکنان مدرسه نظیر مدیر ، معاون، نظافت چی مدرسه و…. بها داده شود.
۶) در پاسخگویی به سوالات دقت لازم باشد که منجر به شبه نشود.
۷) عدالت در رفتار چه دانش آموز چه اساتید
۸) اهمیت فعالیت در مدارس ابتدایی و جایگاه ویژه آموزش نماز
۹) در نماز خواندن اجر مادی نیست
۱۰) استفاده از مطالب گوناگون و جذاب سازی نماز های جماعت
۱۱) رفتارهایمان به گونه ای باشد که موجب شود دیدگاه خوبی نسبت به ما داشته باشند.
۱۲) صحبت کردن به زبان مخاطب
۱۳) برخی موارد نیاز است امام جماعت بیش از یک سال به مدرسه معینی برود
۱۴) استعدادیابی بین داشن آموزان باشد
۱۵) تولید دغدغه برای دانش آموزانی که به سن بلوغ نرسیده اند در راستای نماز
۱۶) هم سطح شدن با دانش آموز
۱۷) رزق فقط مادی نیست
۱۸) رفتارهای ما در ذهن دانش آموز باقی می ماند
۱۹) مشارکت در تفریح های دانش آموزان
۲۰) بازی هایی با محوریت مسائل و آموزه های دینی
۲۱) بهرتین رفتاری که بازخورد بسیاری دارد محبت و مهربانی است
۲۲) ارتباط عمیق با مدیر تا فرصت بیشتری در اختیار امام جماعت قرار دهد
۲۳) قصه گویی و استفاده از مطالب آموزنده

دومین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۱۴/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان از قرار زیر بود:
نکات و تجربیات موفق :
۱) سوال یکی از دوستان از جناب آقای درّی : اینکه همینطور که از طلاب نوقع و انتظار زحمت اقامه نماز هست متقابلا از مدارس هم توقع هست ، بعضی برخوردهای نامناسب از بعضی مدارس به امام جماعت را چه کنیم ؟ ائمه محترم جمماعت یا مستقیم با ……….. یا ……….. درّی مطرح شد تا پیگری نمایند.
۲) وظیفه مسئولین حوزه و اداره می بشاد که حق القدم دوستان پیگری شود ، وظیفه دوستان امام جماعت هم اقامه نماز و زحمت حضور در مدارس را می کشند
۳) جایزه بین الصلاتین صحبت شد ، نحوه توزیع اداره تقریبا سرانه هر دانش آموز ۵۰۰ تومان بوده است که به مدارس پرداخت شده است و به مدارس گفته شده است ، مبالغی حداقل روی آن گذاشته شود و به امام جماعت پرداخت شود و این جایزه بیت الصلاتین حق دانش آموز بوده است که توسط امامان جماعت زنده شود.
۴) سوالاتی راجع به چهل حدیث شد ، نحوه اهداء هدیه آزمون های چهل حدیث در مرحله اول و دوم توشیح داده شد.

سومین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۲۱/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان از قرار زیر بود:
۱) در بحث چهل حدیث :
جهت همکاری بیشتر مدارس در اجرای حفظ چهل حدیث حتما لازم است که با مسئولین مدرسه (مدیر ، معاون پرورشی) مشورت و در خواست کمک کردن ، در صبحگاه ، و در کلاس ها قبل درس
چهل حدیث بعضا عکس هایش متناسب نیست
چهل حدیث را زودتر باید می دادید
محمد خدادای: در مدرسه ما همه کلاس ها همزمان با ورود دبیر کلاس دانش آموزان برپا می دهند و از روی تخته کلاس که حدیث نوشته شده است حدیث را باهم همخوانی می کنند تقریبا ۹۰% دانش آموزان حفظ شده اند.
رفاقت با مسئولین در حفظ حداکثری کمک می کند.
۲) در جواب به شبهات دانش آموزان : چرا نماز را عربی بخوانیم؟ چرا فارسی نخوانیم؟
چه باید جواب داد.
۱) به زبان دانش آموز ابتدایی با مثال پاسخ دهیم.
۲) مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی ۰۹۶۴۰ جواب را دریافت کنیم و به دانش آموز جواب دهیم.
۳) از قالب طرح سوال و جواب از همه می توانیم کمک بگیریم
۴) می توانیم جواب را بهطور تحقیق به دانش آموزان بدهیم که جوب بیاورند
۵) کتاب تمثیلات حاج آقا قرائتی کتاب مناسبی است

چهارمین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۲۸/۱۰/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان از قرار زیر بود:
۱) استاد غلامی : هدف ازاین جلسه بیان تجربیات موفق ، بیان مشکلات مدارس که امام جماعت درگیر است بیان و یا فت راهکار
۲) بعد از شهادت حضرت زهرا (س) کلاس تربیت مربی کودک ونوجوان برگزار می گردد دوستان عزیز حتما ثبت نام و استفاده کنند
۳) تمام مباحث مطرح شده در جلسات هم اندیشی در کانالی گذاشته می شود و آدرس آن برایتان ارسال می شود.
۴) سوال یکی از اعضاء: آیا لهجه داشتن به تبلیغ ضربه می زند یا خیر؟
پاسخ ها :
اصل بر لهجه نداشتن است ، لهجه نداشته باشیم مبلغ بین المللی هستیم و لی اگر لهجه داشته باشیم مبلغ شهر خود هستیم.
۵) عطر خوشبو، بوی خوب ،عبای زیبا و رنگ ، در روش جذب موثر است.
۶) مشکل یکی از دوستان :
در کلاس پسران ششم دبستان خیلی شیطنت و آزار و اذیتشان را چگونه کنترل کنیم؟
پاسخ:
اقتضای اینها سن شیطنت می باشد ، ولی برای کلاس ۲ لازمه : ۱- توانایی علمی ۲- مهارت کلاسداری
نیاز می باشد و لازم است آموزش ببینیم و در جایگاه معلم قرار گرفتن قوت و کتوان در این ۲ لازم ، نیاز است.
شیوه های موفق کار چهل حدیث در مدرسه؟
۱) خود امام جماعت باید حفظ کند تا بتواند از دانش آموز بخواهد تا حفظ کند.
۲) همه کادر در مدرسه را درگیر کنیم و مسابقه و جایزه قرار دهیم هم برای دانش آموزان هم برای معلمان
۳) برای جوایز هم بانی پیدا کنیم ، از معلمان و مسئولان مدرسه هر کدام نفری صد هزارتومان می توان بانی قرار داد.
۴) برای احادیث شعر به همراه آهنگ استفاده کنیم.
۵) از مسئولین مدرسه استفاده کردن و کمک گرفتن جهت حفظ حداکثری دانش آموزان مثلا شیوه آقای پاداش در مدرسه که در کلاس ها رابط حدیث تعیینی کرده و از ابتکارات دانش آموزان جهت حفظ حداکثری استفاده کرده وکلاس ها را به رقابت قرار دادن.
۶) آقای حسین کاظمی در راستای چهل حدیث مدرسه را صد در صد درگیر کرده اند توضیحات ایشان:
فایل احادیث را دریفات کردیم و به مدرسه تحویل دادیم ، مدرسه مجهز به دیتاشو می باشد و با هماهنگی مدیریت مدرسه قبل از شروع کلاس خوانده می شود و همخوانی انجام می شود.

۷) آفت جایزه این است که دانش آموز شرطی بار آید و در آینده هم شاید با جایزه گیری جذب آن جمعیت شود؟
جواب :
کار : تبلیغی : به انضمام جایزه آفت بالا وارد است.
تربیتی : به انضمام جایزه مشکل بالا وارد نیست بلکه عامل جذب است و مفید می باشد.

جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی 1398
جلسات هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی ۱۳۹۸

پنجمین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۰۵/۱۱/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم نکات مطرح شده دوستان از قرار زیر بود:
۱) در صورتیکه مدرسه به بهانه های مختلف برنامه نماز را تعطیل کند چه برخوردی امام جماعت باید داشته باشد؟
جواب : مدارس مختلف شیوه برخورد متفاوت است ( بستگی به مدرس وشرایط آنها دارد.)
شاید بعضی مدارس واقعا مشکلی داشته باشند که همراهی با مدرسه تا حدودی شاید لازم باشد.
از لحاظ اعتقادی مسئولین مدرسه باید به نماز معتقدتر باشند و گاهی با توجیهاتی مثل بیان اهمیت نماز و تغییر و جابه جایی برنامه های می توان نماز را برگزار کرد.
۲) اهداء جوایز به دانش آموز موجب شرطی شدن آنها میشود خوب است یا نه؟
جواب : جایزه برای کار تبلغاتی مناسب نیست ، برای کار تربیتی مناسب است ، چاشنی کار است.
۳) ویژگی های هر سنی را باید بشناسیم و طبق ویژگی ها و علائق ، هر مقطع را باید بشناسیم و طبق علاق مخاطب بخورد کنیم.
۴) ویژگی بعضی از ما مبلغین این است که برای جذب به خودمان، کارکنیم و توجه باید داشته باشیم.
۵) جایزه موضوعیت نباید داشته باشد بلکه جایز باید در جهت تشویق و یادگیری باشد.
۶) جایزه به حق و به جا داده شود مثلا میان همه یک نفر جواب را بلد است جایزه حق او می باشد.
۷) رعایت ظاهر خوب برای امام جماعت ضروری است ، لباس تمییز ظواهر تمییز و ……………

ششمین جلسه هم اندیشی امامان جماعت مدارس ابتدایی

شنبه ۱۲/۱۱/۱۳۹۸
بعد از قرائت قرآن کریم و مرور نکات هفته قبل :
موضوع مطرح شده این جلسه :
سوال : چه کارکنیم اجرای برنامه نماز مدرسه برای دانش آموز جذاب باشد؟
جوابها :
۱) رفتار و اخلاق امام جماعت باید برای دانش آموز متواضعانه و جذاب باشد.
۲) مودبانه صحبت کردن با دانش آموزان ، به دانش آموزان شخصیت و بهاء دادن
۳) نظم درنماز ، حضور در مدرسه
۴) وقت زیادی از دانش آموز را نگیریم.
۵) استفاده از محتواهای چند رسانه ایی
۶) فضای نماز خانه :
در مدارس دخترانه چادر های زیبا ، هماهنگ
مناسبتهای تزئینات مربوط را داشته باشد
عطرآگین کردن (همه پسند و حساسیت برانگیز نباشد.)
مشکل کفش : جوراب نماز مدرسه تهیه کند ، جوش شیرین راشب درکفش بریزند تا صبح بوی کفش از بین میرود و حالت نانو پیدا میکند تا مدتی کفش بو نمی دهد.
نظافت نماز خانه
تهیه سجاده در صورت امکان
۷) برای مشارکت دادن دانش آموزان درنماز خانه راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:
تاتر ونمایش اجرا کردن دانش آموزان
مقاله نوشتن و آوردن
سخنرانی ارائه کردن دانش آموز
توزیع برگه مسابقه بین دانش آموزان
تعیین خادمین نماز و دوره ایی عوض شدن
تعیین موذن ، مکبر ، تعقیبات خوان

شنبه ۱۹/۱۱/۱۳۹۸
شنبه ۲۶/۱۱/۱۳۹۸
شنبه ۰۳/۱۲/۱۳۹۸

انتهای پیام / ۱۳۷

کد خبر : 7502 ساعت خبر : ۸:۵۲ ق٫ظ

لینک کوتاه مطلب : https://njfn.ir//?p=7502

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =